A káposzta a keresztesvirágúak családjába tartozik, ahogyan a rokonai: a brokkoli, a kelbimbó vagy a karfiol.

Szinte bármilyen talajon megél, de a legtermékenyebbekben érzi legjobban magát. Valószínű, hogy eredetileg Ázsiából származik.  Az orvosok és dietetikusok nem véletlenül ajánlják a káposztát az egészséges étrend részeként.

Mi is van a káposztában? A vitamin, B vitamin komplex, C-vitamin, U vitamin, K vitamin, kálium, kén, jód, kalcium, foszfor, vas (ezek egyébként mindenféle káposztában megtalálhatóak)
A kálium a szívnek jó, a kálcium a csontoknak és fogaknak, a vas pedig a vérnek. Véd a bőrkiütések ellen, fékezi a bőr öregedését. A káposzta fogyasztásával segítséget adunk a májnak a kobalt, nikkel és a réz semlegesítésére. A benne található kén-aminósav csökkentőleg hat a magas koleszterin szintre. Rendszeres fogyasztása emeli a bélben a barátságos, az emésztést elősegítő baktériumok számát, valamint hatásos a májbetegségek gyógyításában is. Nyugtató, segít a fogyásban, gyorsítja a sebgyógyulást.

Számos alkotója védi a sejteket a degeneratív elváltozásoktól, támogatja az immunrendszert, hozzájárul a szabadgyökök megfékezéséhez, gyulladáscsökkentő hatással is bír. Béta-karotin  tartalma védi a szem egészségét. Kutatások igazolják, hogy  különösen a lila változata igen hatékony az Alzheimer-kór megelőzésében. Közismert a káposztalé  fekélyellenes hatása.  Magas rosttartalmának köszönhető a megfelelő emésztés, valamint hogy a székrekedést is képes megakadályozni. A benne lévő tejsav hatékony segítség a fájó izmoknak.

Egy adag – vagy egy csésze – káposzta biztosítja a napi K-vitamin bevitel 91 százalékát, valamint a javasolt C-vitamin bevitel 50 százalékát.

 

Gyömbéres káposztasaláta

 Hozzávalók: káposzta, 1 fejhagyma, 1 csokor petrezselyem, cca 2 cm gyömbér, 2-3 gerezd fokhagyma, 1 citrom (kezeletlen, bio ), olívaolaj, mustár, méz, só

A mennyiségeket természetesen ízlés szerint módosíthatjuk. 

Elkészítés:

  1. A káposztát megmossuk, a torzsáját kivágjuk, majd vékony csíkokra vágjuk. A hagymát, petrezselyemet apróra vágjuk, a gyömbért és a fokhagymát lereszeljük
  2. A citromhéjat lereszeljük, majd a levét kifacsarjuk.
  3. A dresszinghez a citromlevet elkeverjük a citromhéjjal, fokhagymával, gyömbérrel, olajjal, mustárral és a mézzel, kevés sóval
  4. A dresszinget a káposztára öntjük, és jól összekeverjük.
  5. Hűtőbe tesszük, hogy az ízek összeérjenek

 

Kategóriák: Egyéb

Kapcsolódó bejegyzések

Egyéb

Stresszoldó csoportfoglalkozás 1/1

Hogyan viszonyulunk egymáshoz? 2014. január 23-án elindult 2014. első féléves tanfolyama