A Hatvani Segítő Szolgálat Fakanál Klubjának beszámolója

Időpont: 2022. szeptember 12.
Vezető: Sándorné Buda Ildikó dietetikus

 A Hatvani Segítő Szolgálatunk Fakanál Klub tagjai a csicseriborsóval ismerkedtek.

Egy egészséges, fehérjében különösen gazdag zöldségféle a csicseriborsó. Az arab világban szinte mindennapos élelmiszer, nálunk viszont még csak az egészséges táplálkozás követői fogyasztják rendszeresen, pedig megéri mindenkinek megismerni.

  1. Jól hat a rák ellen

A csicseriborsó íze édeskés, kissé a dióra hasonlít, így könnyen el lehet dönteni, hogy ízlik, vagy sem. Az viszont már nem is kérdés, hogy antioxidáns és E-vitamin tartalmának köszönhetően megelőzhetjük vele a rákos- és daganatos megbetegedések kialakulását. A csicseriborsó folsav tartalma pedig hozzájárulhat a megfelelő vérkép eléréséhez. Emellett magnéziumot, vasat és cinket is szállít a szervezetünk számára.

  1. Koleszterincsökkentő

Jótékony hatása közé tartozik, hogy csökkenti a vér koleszterinszintjét, amelynek köszönhetően megelőzhetőek vele a szív- és érrendszeri megbetegedések. Emellett pektint is tartalmaz, ami lassabban emeli meg a vércukorszintet, így a csicseriborsó cukorbetegek számára is kiváló szendvicskrém lehet, akár a reggeli akár a vacsora részeként.

  1. Segíti az emésztést

A csicseriborsó élelmi rostokban is gazdag, így támogatja emésztésünket, segít megszabadulni a bélfalakon lerakódott salakanyagoktól. Az emésztés serkentésével pedig megszünteti a székrekedés okozta nehézségeket. Zsírtartalma alacsony, ezért a fogyókúrázók számára is kifejezetten előnyös lehet.

Magas fehérjetartalmának köszönhetően mind a fejlődésben lévő gyerekeknek, mind a terhes és szoptató anyukáknak is érdemes beépíteni a csicseriborsót étrendjükbe.

Idős korban a megnövekedett fehérjeigény kielégítéséhez is gyakran bevethető.

  1. Depresszió és kimerülés ellen is hatékony

A kis sárga „golyók” bőségesen tartalmaznak karotint, B1-, B6- és E-vitamint is. Ezek, valamint magas triptofán tartalma is hozzájárulhat ahhoz, hogy a depresszióban. Így érdemesebb egy jó csicseriborsós salátához, humuszhoz nyúlni a csokoládé helyett, ha éppen rosszkedvűek vagy fáradtak vagyunk akár tiniként, akár felnőttként.

Recept

Hummusz (csicseriborsókrém)
Hozzávalók a hummuszhoz

  • 4 csicseriborsó konzerv
  • 0,5 dl szezámmagolaj (vagy 2-3 dkg szezámmag szárazon pirítva)
  • 1-1,5 dl olívaolaj
  • 2 mk mustár
  •  friss citrom leve
  • csipet cayenne bors (vagy másfajta bors)
  • Illik még hozzá: római kömény, fokhagyma, füstölt paprika por

Hummusz elkészítése
1. Amennyiben nem olajat használunk, először pirítsuk meg szezámmagot szárazon (zsiradék hozzáadása nélkül) egy serpenyőben.
2. Öntsük le a csicseriborsó konzerv levét egy külön tálba, majd pürésítsük a csicseriborsót botmixer segítségével.
3. Adjuk hozzá a pirított szezámmagot, majd pürésítsük simára az egészet.
4. Keverjük a szezámmagos püréhez a mustárt, majd az olívaolajat, végül fűszerezzük a hummuszt ízlésünk szerint. Ha túl sűrűnek találjuk, akkor most adhatunk hozzá egy keveset a félretett csicseriborsó levéből.

Lazányi Jánosné
Segítő Szolgálat vezető

Támogatók: Hatvan Város Önkormányzata, Albert Schweitzer Kórház, Markovits Kálmán Uszoda és Strandfürdő,Hatvan Tv, Hatvani Hírlap Zombori Kft. Hatvani Karitatív Összefogás, Hatvani Nőegylet

 

 

 

 

 

Kapcsolódó bejegyzések

Alapszervezetek

A lélek is gyógyulni szeretne – előadás Lábodon

 A Magyar Rákellenes Liga Nagyatádi Szervezete 2019. április 17-én előadást szervezett a szomszédos Lábod településen. A Nők Lábodért Egyesület hívta meg őket az Egészségnevelés jegyében. Zslebics Edit, a Nagyatádi Alapszervezet elnöket mentálhigiénés témában tartott előadást A Olvass tovább...

Alapszervezetek

Hajdúszoboszlói Alapszervezet – Áprilisi hírlevél

PROGRAMOK:  FOGADÓ ÓRA Minden KEDDEN 10.00 -12.00 óráig. Helye: JEC II.em. 224. ajtó FAKANÁL KLUB: 2016. 04. 06. 13.00 óra Helye: Debrecen Belgyógyászati Klinika Tankonyha TEREMTORNA: 2016. 04. 07. 14.00 óra Helye: Tüdőgondozó Intézet földszint, Olvass tovább...

Alapszervezetek

Hatvani mozgásprogramok

Egyre népszerűbbek mozgásos programjaink! Egy kis kedvcsináló: